توضیحات
پاورپوینت ضوابط طراحی مجتمع های تجاری
پاورپوینت ضوابط طراحی مجتمع های تجاری
مرکز خرید یا پاساژ خرید یا مجتمع خرید در دوران گوناگونگذرهای، با جای دادن حجرهها و مغازهها در درون خود نقش نوعی بازارچه یا مرکز خرید را ایفا میکردند، میگفتند.
امروزه پاساژها در درون یک ساختمان یا مجموعهای از ساختمانها قرار دارند؛ که شامل فروشگاههای گوناگون هستند و با راهروهای مرتبط با هم باعث آسانی دیدار مشتریان از فروشگاهها میشوند. راهروهای یک پاساژ میتواند بنبست یا مرتبط با راهروهای دیگر باشد. پاساژهای امروزی معمولاً چندطبقه بوده و راهروها در طبقات گوناگون بر روی هم قرار گرفتهاند.
در گذشته بازار، قلب زندگی تجاری بود اما امروزه مراکز خرید بزرگ جایگزین شدهاند. فضای غیرطبقاتی، غیرتمایز یافته و حضور مشتریان و فروشندگان مرد از ویژگیهای بازار میباشد و بیشتر مشتریانی که قصد خرید دارند به بازار مراجعه میکنند، ولی مراکز خرید بزرگ امروزی طراحی فضای طبقاتی با نورپردازی و معماری زنانه دیده میشود و تمرکز بر حضور مشتریان و فروشندگان زن است و غالباً در حاشیه شهرها ساخته میشوند و سعی بر برآورده شدن نیازهای تفریحی و سرگرمی مشتری است تا از طریق آن مراجعه مشتریان به مرکز خرید بیشتر شده و باعث بالا رفتن فروش شود. همچنین مراکز خرید بزرگ عموماً در حاشیه شهرها ساخته میشوند.
این عناصر شهری ، همچون گذشتگان خود – بازارهای سنتی – نقشی متفاوت تر از یک مجموعه صرفا تجاری ، تفریحی یا اقتصادی ایفا می کنند . این مراکز فراتر از یک مجموعه اقتصادی و در تلاش برای پرداختن به نقش اجتماعی خود سعی در ایفای شایسته آن دارند . کارکرد این مراکز در فعالیت های اجتماعی گاه حمایت های خیرخواهانه ، حفاظت از محیط زیست و از این قبیل را شامل می شود و گاه حمایت از فعالیت هایی که در این حوزه از سوی موسسات مردم نهاد صورت می گیرد را مورد توجه قرار می دهد .
مراکز تجاری و مجتمع های تجاری همچون دیگر نهاد های مدنی و شهری سفیران پیام های خود را از بین هنرمندان ، ورزشکاران و چهره های مشهور جامعه انتخاب می کنند و با یاری آنان پیام های پر خیر و برکت ، مصلحانه و مشفقانه خود را منتشر می کنند
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.